WSTĘP
Zdrowie jest dla człowieka wartością podstawową . W codziennym życiu często mówimy, że jest ono najważniejsze. Należy więc uczyć i wychowywać do zdrowia rozumianego szeroko jako zdrowie fizyczne ,psychiczne i społeczne. Moja koncepcja programu „ELEMENTARZA ZDROWIA’’ przewiduje integralne podejmowanie działań na rzecz zdrowia trzech środowisk: szkoły ,rodziny i społeczności lokalnej. Realizację programu proponuję na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
CELE
Kształtowanie poczucia szacunku wobec życia w każdej postaci. Wyrabianie odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych. Kształtowanie motywacji i wyrabianie nawyku bezpiecznego poruszania się po drogach. Dostrzeganie konieczności szukania pomocy w sytuacji zagrożenia i wypadku. Kształtowanie umiejętności rozróżniania czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na rozwój. Rozwijanie nawyku prawidłowego żywienia. Wyrabianie nawyków zdrowotno –higienicznych, związanych przede wszystkim z higieną osobistą i otoczenia oraz hartowaniem i uprawianiem ruchu na świeżym powietrzu. Wdrażanie do działań mających na celu ochronę przyrody. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za otaczające nas środowisko.
FORMY I METODY PRACY, KTÓRE BĘDĄ STOSOWANE W TRAKCIE REALIZACJI PROGRAMU:
obserwacje spontaniczne i kierowane dyskusje, prelekcje, wycieczki, spacery, biegi, spotkania z „ ciekawymi ludźmi’’, różnorodne konkursy, wystawy ,kiermasze, wywiady, filmy wideo, drama, gry dydaktyczne, prace plastyczne
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
kasety wideo, podręczniki, czasopisma, książki, mapy, atlasy, przewodniki, albumy, foldery, programy komputerowe, słowniki, encyklopedie, zbiory i materiały z biblioteczki uczniów i biblioteki nauczyciela. Pogadanka ,konkurs rysunkowy .
DZIEDZINY REALIZACJI PROGRAMU
Bezpieczeństwo
Wytężanie zmysłów- nasza miejscowość. Wycieczka po najbliższej okolicy. Z domu do szkoły-droga pełna wrażeń. Wykonanie prac plastycznych. Jak zachować ostrożność wobec przedmiotów, zwierząt, zjawisk w domu poza nim? Wywiad z policjantem, strażakiem i lekarzem weterynarii. Tajniki kodeksu pieszych i rowerzystów. Spotkanie z przedstawicielem wydziału ruchu drogowego. W co się bawić bezpiecznie i wesoło w czasie przerw i po lekcjach?
Życie w lesie
Podpatrujemy las. Wycieczka-spotkanie z leśnikiem , leśna książeczka. Pamiętaj ,dbaj o zwierzęta. Własne hodowle-nasi milusińscy. Systematyczne oglądanie audycji „Animals’’ Ptaki naszych okolic. Obserwacje ,dokarmianie. Budowa karmników. Co jedzą zwierzęta? Ułożenie jadłospisu. Nasze owady :mszyca , mrówka i biedronka. Obserwacja.
Aktywność fizyczna( czas wolny, wypoczynek)
Hartować czy chorować? Dlaczego potrzebny jest ruch na świeżym powietrzu? Biegi po zdrowie do pobliskiego lasu- gry i zabawy terenowe. Integracyjne spotkanie na świeżym powietrzu z rodzicami. Co robi miłośnik przyrody na obozach, wycieczkach, wakacjach? Wycieczki turystyczne. Jak korzystać z TV i komputera. Pogadanka Zmieniamy obyczajowość spędzania wolnego czasu bez alkoholu. Robienie soków ,kefirów; wspólna zabawa.
Żywność i żywienie
Kultura spożywania posiłków. Wykonanie kanapek i wspólna degustacja. Dlaczego potrzebujemy regularnych posiłków? Spotkanie z dietetykiem. Klasowe dożynki. Wystawa płodów z rodzinnych działek. Wykonanie surówek owocowych i warzywnych. Nasze menu , czyli jak się zdrowo odżywiać. Opracowanie przykładowych jadłospisów.
Edukacja do życia w rodzinie.
Dlaczego imponuje ci rodzina która nie pali. Prelekcja dla rodziców na temat „Nałogi i ich skutki’’ W czym jestem podobny do innych, a czym się różnię. Omówienie praw dziecka. Prelekcja dla rodziców na temat zdrowia psychicznego, prowadzona przez psychologa. Jak zorganizować imieniny w rodzinie; Kwiaty łagodzą obyczaje”. Zorganizowanie wystawy kompozycji kwiatowych; sposób podarowania kwiatów. Prezentacja i wręczenie bukietów na spotkaniu z okazji „ Dnia Matki’’.
Ekologia
Przyroda i człowiek –wrogowie czy przyjaciele? Opracowanie regulaminu do zdobycia tytułu „ Przyjaciel przyrody’’. Ścieżka ekologiczna. Wycieczka rowerowa z rodzicami. Szukamy zysku z odzysku’’. Czy śmieci mogą się przydać? Udział w zbiórce surowców wtórnych ( rodzice i dzieci ) Udział w akcji „ Sprzątanie świata”. Obserwacja przyrody w zależności od pór roku. Wycieczki do lasu, parku ,na działki. wykonanie prac plastycznych.
W efekcie realizacji programu uczeń:
Promuje zdrowy styl życia, Zna potrzeby swojego organizmu, Planuje czas wolny zgodnie ze swoimi potrzebami, Dba o bezpieczeństwo swoje i innych, Rozróżnia czynniki zagrażające zdrowiu i życiu człowieka, Troszczy się o własny rozwój fizyczny, Dostrzega pozytywny i negatywny wpływ człowieka na przyrodę, Troszczy się o otaczające go środowisko, Potrafi docenić wpływ przyrody na prawidłowy rozwój i dobre samopoczucie człowieka.
Ewaluacja programu:
Narzędziami sprawdzającymi i badającymi zamiany między osiągnięciami, a początkowymi zamierzeniami są:
Obserwacje uczniów, Karty pracy, Analiza wytworów dzieci, Rozmowy z rodzicami.
Opracowany przeze mnie program ma charakter otwarty, można go modyfikować w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych.
Ewa Żurek SP 8 Żary |